5 weken 'Railroad Madness' in Luttre

Op maandag 14 mei 2025 om 6 uur gingen de bundelsporen in Luttre buiten dienst.
Vijf weken lang werd er volop gewerkt, en als kers op de taart kwam er halverwege zelfs een extra weekje bij : dan gingen ook de hoofdsporen van Lijn 117 even ‘offline’.

Wat stond er allemaal op de planning? Wel, best een hele hoop.

Even een kleine greep uit het indrukwekkende To Do-lijstje :

🔌 Bovenleiding : 21 nieuwe palen kregen een plekje en 3 bovenleidingen werden netjes afgerold over de wisselzone. Dat vroeg best wat precisie
🚉 Spoorwerken : 6 betonwissels werden geplaatst. Daarbovenop was er 2 km spoorvernieuwing voorzien en maar liefst 6 kilometer rails kregen een welverdiende verjongingskuur. Inclusief spanningsregeling, uiteraard.
📡 Glasvezel : De blaasbuizen in de wisselzone werden aangepast. Dat lijkt een klein werkje, maar het zal in de toekomst een grote impact hebben.
🚦 Seininrichting : Er kwamen nieuwe voetpadkasten en seintoestellen op de volledige werkzone. Daarbij horen ook wat beperkte kabelwerken.
🚜 Grondwerken : Hier draaide alles om tonnages. Zo’n 10.000 ton aarde ging eruit en na de werken moesten die er ook beetje bij beetje weer in.
⚡ Onderstation : 22 trekputten en 3 kilometer aan buizen zorgen ervoor dat de stroomvoorziening straks weer tiptop in orde is.
💣 Veiligheid eerst : Elk graafwerk werd begeleid door een bommenonderzoek – je weet maar nooit wat er onder de grond schuilt.

Kortom : Luttre was de voorbije weken een “broeinest” van activiteit.
Een indrukwekkend staaltje van onze expertise. Dat levert straks weer een pak meer betrouwbaarheid op.