De meetrobot CBOT1 krijgt er een collega bij

De CBOT1, de in house ontwikkelde meetrobot voor het inmeten en in kaart brengen van kraanbanen en andere railinfrastructuur, heeft er recent een collega bij gekregen.

Een aantal jaren geleden kwam men intern op de proppen met het idee om een meetrobot voor industriele kraaninfrastructuur te bouwen, en dankzij het vernuft van onze cel ‘Innovatie’ en de input van ons Team Geomatics Engineering werd begin 2022 de CBOT1 geboren.

Die meetrobot wist ondertussen al heel wat bedrijven te charmeren met zijn gedetailleerde rapporten en hij zorgde ervoor dat deze bedrijven hun kraanbaaninfrastructuur gepast konden repareren op een moment dat hen dat het beste uitkwam. Daardoor groeide de vraag naar een tweede robot ook.

We verzamelden dan ook heel wat feedback bij de Landmeters die geregeld met de CBOT uitrukken en ging op de tekentafel aan de slag om een verbeterde versie van de meetrobot te ontwikkelen. Et Voilà, le nouveau CBOT est arrivé!
Dit jonge veulen is nog niet helemaal klaar om in actie te schieten, maar Team Geo & onze mensen van Innovatie leggen momenteel alvast de laatste hand aan de kalibraties en de afwerking.

De originele versie van de CBOT reed ondertussen voor Strukton Rail een heel aantal ritten, en kwam op plaatsen waarvan we nooit vermoed hadden dat ze ingemeten moesten worden, en door die ervaringen kreeg de vernieuwde versie van de meetrobot een aantal interessante upgrades.

Verbeteringen aan de CBOT2 zijn o.a.

  • grotere wielen om te vermijden dat de robot ‘struikelt’
  • een lager gewicht
  • verbeterde verlichting
  • een ingebouwde achteruitrijcamera

Met de laatste aanpassingen in het verschiet is de nieuwe CBOT zo goed als klaar om uit de startblokken te schieten en zoals zijn grote broer inzicht te geven over de staat van dienst van kraanbanen en andere railinfrastructuur van onze industriële klanten.