Brussel: 100 jaar oude bruggen krijgen een robuuster tintje

In opdracht van spoorwegbeheerder Infrabel is Strukton Rail gestart met een werf waarbij twintig kilometer aan spoorstaven worden vernieuwd op het zgn. westelijk ringspoor te Brussel. De werken gaan er twee weken duren en er werd voor deze zone een meerdaagse TLO bepaald.

Het huzarenstukje van dit project is de vervanging van twee metalen spoorbruggen uit 1928 door nieuwe betonnen exemplaren aan het voormalige station van Kuregem. Federaal Mobiliteitsminister George Gilkinet, Brussels minister Bernard Clerfayt en CEO van Infrabel Benoît Gilson woonden de onderneming bij.

De werken op het spoor vinden plaats tussen de stations van Tour en Taxis en Brussel-Zuid. Op lijn 28, bekend als het westelijk ringspoor, ligt het verkeer nog tot dinsdag 25 mei om vijf uur ’s morgens stil. Er wordt twintig kilometer aan oude spoorstaven vernieuwd door een stevig soort staal dat minder railbreuken ondervindt. Tussen de dwarsliggers en spoorstaven wordt bovendien extra geluiddempend materiaal geplaatst.

In onderaanneming van Strukton Rail nemen Ets. Putman & BAM een deel van het werk voor hun rekening.

Technische specificaties

  • Meerdaagse TLO van 13 mei tot 25 mei – 24/24, 7/7
  • 2 x 450 m spoorvernieuwing in Station Simonis
  • 10.000 m railvernieuwing van 50 kg -> 60 kg + lassen en spanningsregeling
  • Putman vernieuwt 2 x 60 m houten dwarsliggers op het metalen brugdek
  • BAM plaatst betonnen bakbruggen in Kuregem
  • Strukton Rail zal 2 x 110 m terug inbouwen

Meer lezen?

Ontdek onze verhalen

Meer nieuws en blogs