Nieuwe en innovatieve elektrische stopkasten voor onze stopmachine Unimat 7

In de week van 31 mei vond de IAF-beurs plaats in Münster. Op het buitenterrein van de grootste Europese spoormachine beurs stond ook onze stopmachine Unimat 7 met nieuwe en innovatieve elektrische stopkasten.

Sinds mei 2020 staat wisselstopmachine Unimat 7 in Duitsland voor grote herstelwerkzaamheden na een ontsporing in België, bij de werkplaats van Plasser Robel Services.
Plasser & Theurer heeft ons benaderd met de vraag of wij wilden meewerken aan de eerste ombouw naar deze elektrische stopkasten in een bestaande stopmachine.
Plasser & Theurer heeft daarvoor een retrofit ontwikkeld waarbij de hydraulische aandrijving op de huidige stopkasten is vervangen door elektromotoren.
Dankzij deze retrofit neemt het brandstofverbruik af met maar liefst 20%, vermindert de CO2-uitstoot en verlaagt de geluidsemissie met 5 decibel. Ook de standtijd van deze stopkasten wordt langer door minder slijtage, waardoor de periodes tussen revisies en het uitwisselen van onderdelen langer worden.

Deze ‘duurzame’ wisselstopmachine kan na een laatste keuring weer ingezet worden in België en Nederland!

Dankzij een nieuwe retrofit neemt het brandstofverbruik af met maar liefst 20%, vermindert de CO2-uitstoot en verlaagt de geluidsemissie met 5 decibel.

Uit handen van Johannes Max-Theurer (CEO Plasser & Theurer) ontvingen Geert Datema (rechts) en Jeroen Smoes (links) van Strukton Rail Nederland een speciaal herinneringsbord van deze bijzondere samenwerking