Ontdubbeling L50A (Denderleeuw – Brussel Zuid)

De lijn 50A is de belangrijkste treinas van België en loopt vanuit Oostende, aan de kust, naar Brussel. In het kader van het Gewestelijk ExpresNet (GEN), dat de treinverbindingen in en rond Brussel moet verbeteren, werd het hele traject tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid ontdubbeld, van twee naar vier sporen.

Verbeteren treinverbindingen in en rond Brussel

De lijn 50A is de belangrijkste treinas van België en loopt vanuit Oostende, aan de kust, naar Brussel.
In het kader van het Gewestelijk ExpresNet (GEN), dat de treinverbindingen in en rond Brussel moet verbeteren, werd het hele traject tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid ontdubbeld, van twee naar vier sporen.

"De vernieuwing van de middensporen, en de aanleg van twee nieuwe buitensporen vormden samen één van de paradepaardjes."

In 2016 startte dit project met de ontdubbeling van de 2 middensporen naar 4 sporen. Over een lengte van 15 km vervolledigde Strukton Rail in 2018 de renovatie van de twee oorspronkelijke sporen. Tijdens deze renovatieperiode werden maar liefst 50.000 nieuwe dwarsliggers en zeshonderd nieuwe bovenleidingsstructuren geplaatst.

Werkzaamheden Strukton Rail NV

Strukton Rail NV voerde in de zone Sint-Katherina-Lombeek – Ternat – Anderlecht werken in verschillende bestekken uit:

  • Project Sint-Katherina-Lombeek (BVL) : Ombouw van CC-bovenleiding naar R3-bovenleiding op 2 sporen over een afstand van 9 km.
  • Project Anderlecht – Ternat : Aanleg van twee nieuwe ‘buitensporen’ (28 km – juli 2013 t.e.m mei 2016).
  • Project Middensporen L50A : Vernieuwing van de zgn. ‘middensporen’ (18 km – september 2016 t.e.m januari 2018).
  • Project Lombeek : Aanleg van 12 km spoor, vernieuwing van 19 wissels – 20.000 M³ grondverzet.

Reeds in 2013 werd hiervoor de eerste spade in de grond gestoken. De omschakeling naar 4 sporen werd uiteindelijk begin 2019 doorgevoerd.

Benieuwd wat Strukton Rail NV nog meer 'maakt'?

Strukton Rail: Your lead to Safe and Reliable Railways

Ondek onze projecten