“Schoon volk”, vrijdag 19 april 2024 op het persmoment bij de opening van het 3e en 4e spoor in Aalter. (Bellem / Hansbeke)
Infrabel / TUC Rail ontdubbelt op de belangrijkste spoorlijn van het land (L50) tussen Gent en Brugge het aantal sporen om lokale en intercitytreinen beter op elkaar af te stemmen en ook meer vrachtvervoer toegang te geven tot het spoornet.
Strukton Rail is een belangrijke partner in dit project, dat op termijn, en in verschillende fases, het treinverkeer tussen Gent en Brugge moet optimaliseren. #StruktonRail #WeAreStrukton #L50 #Infrabel
Tegen eind 2029 kunnen er 4 treinsporen gebruikt worden tussen Gent en Brugge. Spoorwegbeheerder Infrabel is al een tijdje bezig met de aanleg van een derde en vierde spoor. Dat is nodig om goederen en personen sneller te kunnen vervoeren.
In Hansbeke wordt volop gewerkt aan de aanleg van het derde en vierde spoor op de lijn tussen Brugge en Gent. Het is de druktste spoorlijn van ons land met dagelijks gemiddeld zo’n 250 treinen. Om het treinvervoer nog vlotter te laten verlopen, komen er twee sporen bij.
Frédéric Petit, Infrabel : “Wel het is zo dat de werken stapsgewijs verlopen. Sinds 2019 tussen Gent en landegem zijn er al vier sporen in dienst. In 2022 was het sporencomplex in Oostkamp een feit. En nu is het zo dat je sinds 13 april tussen Bellem en Oostkamp een derde spoor hebt over een lengte van 16 kilometer. Dat geeft natuurlijk meer mogelijkheden voor het treinverkeer. NMBS gaat dat integreren in zijn nieuwe dienstregeling in juni. Dat zal ervoor zorgen dat de treinen vlotter kunnen doorrijden en dat komt ook de stiptheid ten goede”.
Tegen eind 2027 zal het derde en vierde spoor tussen Bellem en Landegem afgewerkt worden en dan zal er 76 kilometer aan nieuwe sporen liggen tussen Brugge en Gent. Daarna vernieuwt Infrabel ook nog de twee bestaande sporen. Om dan tegen eind 2029 alle vier de sporen tussen Gent en Brugge in gebruik te nemen. (C) AVS.be
Strukton Rail is een belangrijke partner in dit project, dat op termijn, en in verschillende fases, het treinverkeer tussen Gent en Brugge moet optimaliseren.