Op 23 augustus 2018 gaven toenmallig Belgisch Federaal minister van Mobiliteit François Bellot en Infrabel CEO Luc Lallemand het startschot voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn L19 Mol – Hamont.
In 2018 startte Strukton Rail in opdracht van Infrabel met de werken aan spoorlijn 19. Over een traject van 33 km werden 200 km aan draden en kabels voor de bovenleiding geïnstalleerd. Tot nu werd dit traject enkel met diesellocomotieven bereden, en daar zal de elektrificatie van deze spoorlijn verandering in brengen.
"De spoorlijn tussen Mol en Hamont is voortaan volledig uitgerust met elektrische bovenleidingen."
Elektrische bovenleidingen
De spoorlijn tussen Mol en Hamont is voortaan volledig uitgerust met elektrische bovenleidingen. De vernieuwde lijn 19 werd midden juni 2021 geopend met een eerste rit van Mol naar Neerpelt. De elektrificatie van de lijn laat toe om elektrische dubbeldekstreinen te laten rijden op dit traject. De treinen hebben een grotere capaciteit maar ze zijn ook sneller, stipter en duurzamer.
Transitie positief voor reiziger en klimaat
Tegen het einde van 2022 moet ook lijn 15 tussen Hasselt en Mol volledig geëlektrificeerd worden.
De werken hebben 30,9 miljoen euro gekost, waarvan 40 procent gefinancierd werd door Europa. Dankzij deze investering is nu ongeveer 90 procent van het Belgische spoorwegennet geëlektrificeerd. Daarmee is België een koploper in Europa op vlak van elektrificatie van treinverkeer.
Elektrificatie Mol - Hamont in beeld
De elektrificatie van de lijn Mol - Hamont in beeld
Elektrificatie Mol - Hamont in beeld
De elektrificatie van de lijn Mol - Hamont in beeld
Elektrificatie Mol - Hamont in beeld
De elektrificatie van de lijn Mol - Hamont in beeld
Elektrificatie Mol - Hamont in beeld
© Infrabel 2021
Strukton Rail: Your lead to Safe and Reliable Railways
Ontdek onze projecten