De start van elk spoorinfrastructuur project begint met de juiste uitgangspunten. En die uitgangspunten worden veelal door een landmeter bepaald. Wat zijn mijn grenzen? Hoe is de situatie nu en wat is er in het verleden in deze zone van het spoorwegnetwerk reeds gebeurd? Wat zit er onder de grond en welke regels gelden hier?
Strukton Rail, één van de grootste spooraannemers in België en als groep ook een toonaangevende speler binnen de Europese spoorsector, zet sinds jaar en dag in op complexe projecten waarbij voorbereiding en minutieuze opvolging van het grootste belang zijn.
De afdeling ‘Studie & Landmeten’ zorgt ervoor dat sporen en andere constructies tot op de millimeter juist geplaatst worden zoals dat voorzien is op de aangeleverde plannen. De zogenaamde ‘Geo’s’ bieden een verscheidenheid aan diensten en technieken binnen alle fases van een opdracht, van ontwerp tot oplevering. Samenwerken en een hoge graad van techniciteit zijn daarbij van het grootste belang en lopen als een rode draad door alle projecten.
Jo Derie staat aan het hoofd van het internationale departement ‘Landmeten’.
Een afdeling met naam en faam
De landmeetkundige afdeling is binnen Strukton Rail een kleine maar zeer belangrijke steunpilaar. Waar ligt de oorsprong van deze aparte afdeling?
“Strukton Rail kwam in 1995 op de Belgische markt als dochter van de Nederlandse Strukton Groep en onderscheidde zich vanaf het begin met projecten waarbij studie en voorbereiding een belangrijke rol speelden, zoals de aanleg van de hogesnelheidslijn L4 tussen de Nederlandse grens en Antwerpen en van de noordelijke omsluiting van de nationale luchthaven, het zgn. Diabolo-project.
De landmeetkundige activiteiten speelden vanaf de eerste dag een belangrijke rol hierbij. Nu zoveel jaren later vormen de “landmeters” nog steeds dé spil van de spooractiviteiten bij Strukton Rail.
Het komt de reputatie van ons bedrijf als betrouwbare en toonaangevende spoorwegaannemer alleen maar ten goede.”
Streven naar perfectie
“Steeds gaan voor het beste resultaat, gedreven en met oog voor detail en veiligheid, het zijn doelstellingen die gebaseerd zijn op het DNA van de Strukton Groep. Ook bij Strukton Rail België voeren we die waarden hoog in het vaandel.
Complexe projecten, waarbij een grondige voorbereiding en een minutieuze opvolging een belangrijke rol spelen, zijn dan ook de werken waar we als bedrijf willen op inzetten. De inzet van een ervaren landmeter is daarbij vaak van cruciaal belang.
Die ervaring, die komt er niet zomaar, wel integendeel : de spoorsector is een nichemarkt die een specifieke opleiding van verschillende maanden vraagt, niet alleen als werfleider of arbeider, maar ook als landmeter. Een zgn. ‘Peter’ neemt nieuwe collega’s dan ook een aantal maanden op sleeptouw vooraleer deze ‘jonge wolven’ ook zelfstandig operationele spoorteams gaan begeleiden. Door geregeld opleidingen te voorzien weten onze teams hun kennis up to date te houden.”
De afdeling ‘Studie & Landmeten’ zorgt ervoor dat sporen en andere constructies tot op de millimeter juist geplaatst worden zoals dat voorzien is op de aangeleverde plannen.
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Strukton Geomatics Europe in beeld
Expertise over de landsgrenzen heen
“De activiteiten van onze landmeters beperken zich ondertussen al lang niet meer tot onze landsgrenzen: ook in Nederland en Zweden werden onze teams intussen met succes op verschillende grote werven en vernieuwingsprojecten ingezet. Het geeft ons als Belgische divisie de mogelijkheid om ideeën uit te wisselen met collega’s en innovatieve procedures aan het werk te zien en ook mee te verfijnen.
Zo introduceerden we door de jaren heen Mobile-Mapping om 3D-beelden van onze werven te maken en wisten we vele jaren geleden al onze meetresultaten te verfijnen met de introductie van GPS-gestuurde spoorvernieuwingsmachines, lang voor die technologie zijn intrede deed in het alledaagse leven.
Meer dan zomaar wat meten
Hoe zijn jullie activiteiten in de voorbije jaren geëvolueerd?
“Landmeten beperkt zich al lang niet meer tot stereotype meetopdrachten. Met scanners weten we in tunnels en in stadsomgevingen met bomen en historische gevels feilloos het vrijeruimteprofiel rond trams en treinen te bepalen om te vermijden dat o.a. de pantograaf (de beweegbare arm die contact maakt met de bovenleiding n.v.d.r.) in contact zou komen met de uitstekende wand van de tunnel of van een gebouw of met het gebladerte van grote bomen.
Met onze expertise zijn we ook steeds beter in staat om grote spoorstructuren zoals spoorbundels in bv. havengebieden in kaart te brengen. Het visualiseren van deze bundels is een belangrijke eerste voorbereiding voor werken in deze zones. Het maakt het mogelijk om deze spoorzones beter te beheren en later ook gericht te gaan onderhouden.
Strukton Rail: Your lead to Safe and Reliable Railways
Ondek onze projecten