Om de verschillende invalswegen rond Brussel te ontlasten heeft de overheid met het GEN (Gewestelijk ExpresNet) een ambitieus mobiliteitsplan uitgewerkt.
De bedoeling van het GEN is om snellere en frequentere treinverbindingen te voorzien in een straal van ongeveer 30 km rond Brussel.
Voor de realisatie van het GEN schreef Infrabel een aantal raamovereenkomsten (ROK) uit. Samen met andere partners wist Strukton Rail een aantal dan deze ROKs binnen te halen.
De ontdubbeling van de lijn Ottignies-Louvain-la-Neuve en van het segment Bosvoorde – Bakenbos sprongen binnen dit GEN-project in het oog.
Op drie verschillende werven binnen de raamovereenkomst voor de aanleg van dit spoorsegment zette Strukton Rail zijn MFS-wagons in voor de aanvoer en het lossen van de eerste ballastlaag onder de dwarsliggers.
Opdrachtgever TUC Rail had voorzien om deze ballast via de weg aan te voeren met vrachtwagens, maar Strukton Rail stelde in dit dossier voor om de aanvoer via het spoor te verzorgen met eigen ‘high output material’.
"Om de verschillende invalswegen rond Brussel te ontlasten heeft de overheid met het GEN (Gewestelijk ExpresNet) een ambitieus mobiliteitsplan uitgewerkt."
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Uniek groot materieel op onze GEN-werven rond Brussel
Er werd in 2020 tijdens 46 nachtprestaties telkens 800 ton ballast aangevoerd. In 2021 volgden er nog eens 20 prestaties waardoor er in totaal zo’n 52.800 ton ballast met onze MFS-wagens werd gelost op de verschillende projecten binnen de raamovereenkomsten van het GEN. Zo werden er ongeveer 1.760 vrachtwagens van de weg gehaald en in het kader van het reduceren van de ecologische voetstap op deze projecten kan dat tellen!
Bijzonder is dat de MFS-wagons doorgaans gebruikt worden om steenresten bij de zifter af te voeren van de werf. Hier werden de MFS’en voor de eerste keer op grote schaal gebruikt om nieuwe ballast aan te voeren.
Ook voor de aanleg van de spoorpanelen zelf, en voor het plaatsen van de verschillende wissels haalde Strukton Rail trouwens het groot geschut van stal : de volledig gereviseerde Gottwald-kranen bleken bij het uitvoeren van deze werken een grote troef.
Strukton Rail: Your lead to Safe and Reliable Railways
Ondek onze projecten